Hos FAGTEK er vores primære fokus at levere effektiv og professionel service, så vores kunder kan undervise trygt i sikre faglokaler. Vi er stolte af de positive tilbagemeldinger fra vores kunder, som deler deres erfaringer med os.
Kundernes tilfredshed med vores service betyder alt, og derfor bliver vi ekstra stolte af dem, som vil dele deres erfaringer.
"Efter at vi har haft besøg af jeres medarbejder et par gange,
er det på sin plads at komme med en ros og anerkendelse for veludført arbejde.
Det er rigtig dejligt at blive mødt af fagfolk, der forstår at lytte,
handle derudfra og bidrage med gode løsninger.
Når I har været i faglokalet, kan man være sikker på,
at det hele er velsmurt og tjekket.
Tak for jeres positive tilgang.
Horst-Werner, Uffe Skolen
Henrik Petersen, lektor på UC Syd i Esbjerg, afholder kurser for Håndværk- og Designlærere fra hele landet. Kurserne er sikkerhedskurser, og Henrik pointerer, at det er enormt vigtigt, at sikkerheden er i orden i faglokalet.
”Jeg plejer at undervise i, at sikkerhed og service i faglokalet er en SKAL-opgave og ikke en KAN-opgave. Og den er udenfor budgettet, kan man sige. Det handler om dit fysiske arbejdsmiljø – altså om at udsugning, filtre og alt sådan noget er i orden” udtaler Henrik Petersen.
Ifølge Henrik er der mange skoler, hvor faglokalerne slet ikke lever op til standarderne – hverken sikkerheds- eller funktionsmæssigt: ”Jeg kommer rundt i mange værksteder, der er i en dårlig forfatning. Værkstederne bliver tonet ned og forfalder. Det kan man se rundt omkring. Jeg har været i værksteder, hvor man tænker: Det kan da ikke passe, at de kan undervise her. Når jeg har sikkerhedskursus, så går vi det hele igennem. Så siger de: Hold op hvor er der mange ting, der halter hjemme ved os.”
Henrik anbefaler sine kursister, at de får en aftale på plads om at få lavet et service- og sikkerhedstjek af værkstedet: ”Til lærerne, der er på kursus, anbefaler jeg, at de tegner en kontrakt. Og at de så aftaler, alt efter hvad behovet er, om lokalet skal serviceres én gang om året eller hvert andet år. Så er der nogen, der siger, at det har de ikke råd til. Men så siger jeg, at det hedder sikkerhed, og alt der hedder sikkerhed, det er slet ikke et spørgsmål om at have råd. Det er kommunen forpligtiget til.”
Henrik fortæller, at der er mange lærere, der tror, at de selv kan sørge for, at sikkerheden overholdes i faglokalet, men det er ifølge Henrik ikke noget, man som lærer har kompetencerne til, og derfor heller ikke noget man skal stå med ansvaret for.
”Der er rigtig mange af mine kursister, der tror, at man selv kan lave sikkerhedstjekkene, men der siger jeg, at det er nødvendigt, at de får tjekket værkstedet, maskinerne og installationerne! Som lærer skal jeg ikke lave sikkerhedstjekkene, for det er ikke mit arbejde. Jeg skal lave noget andet, som jeg er god til, og så tager Fagtek sig af servicen, hvilket I er gode til. Jeg regner ikke med, at f.eks. idrætslærerne laver service og sikkerhedstjek på idrætsredskaberne. Og det mener jeg heller ikke en lærer, der er uddannet i Håndværk og Design skal – de kan ikke have ansvaret for værkstedets, maskinernes og installationernes sikkerhedstilstand!” siger Henrik.
Henrik understreger, at han har tillid til FAGTEK og den service, FAGTEK yder: ”Jeg har stor tillid til jer! Det er vigtigt, at FAGTEK har nogle medarbejdere, der skaber en tillid – så man ikke føler sig snydt. Og det gør jeg ikke med Leif, som er den tekniker, der kommer ud til os.”
Henrik pointerer ofte over for sine studerende og kursister, at det er vigtigt at få serviceret faglokalet regelmæssigt, da det ellers kan gå hen og blive en dyr fornøjelse. Han nævner en episode, hvor servicen på udsugningsanlægget rendte op i mange penge, fordi det var blevet forsømt i mange år. ”Vi havde åbenbart ikke serviceret vores udsugningsanlæg i 10-12 år. Så skulle der jo pludselig ny motor i og nyt filter og dit og dat. Og så bliver det jo dyrt” fortæller Henrik. Derfor kan det aldrig betale sig at vente med at få tjekket op på faglokalet.
Til slut nævner Henrik, at sikkerheden også er et problem i faglokaler med gasinstallationer: ”Jeg tror, I skal gøre meget ud af at markedsføre, at folk har brug for et gastilsyn. Ude på skolerne er de slet ikke klar over, hvad der stilles af krav til gas i dag. Der er rigtig mange steder, hvor det slet, slet ikke opfylder de krav, der er til gas. Jeg fortæller tit mine kursister, at den dag de får gasinspektion, så bliver hele deres anlæg kasseret.” Det kan derfor være en dyr og farlig fornøjelse at nedprioritere sikkerheden i faglokalet.
"Vi har kun gode erfaringer med Fagtek.
De kommer, gennemgår lokalet, og undervejs får vi en snak om de ting, der skal tjekkes op på.
Og når Fagtek er gået igen, ved vi, at lokalet er tjekket og lever op til kravene.
Vi oplever servicemedarbejderne som venlige, løsningsorienterede og fagligt velfunderede."
Dan Tygesen, Rødding Skole
Kirsten Bruhn, der i over 20 år har været sløjd- og håndværk og design-lærer på Beder Skole, er meget tilfreds med det samarbejde, hun igennem årene har haft med FAGTEK.
"Vi får en henvendelse, når det er tid til det årlige besøg, så jeg synes egentlig, at det går meget smooth. Det er nemt at arbejde med, fordi man ved, at det er én gang om året. Så er der ligesom styr på det."
Kirsten synes, at det er en fordel, at det er den samme tekniker, der kommer ud hvert år. ”Det er dejligt nemt, at det er den samme, der kommer, for man kan jo se, at han ved, hvor maskinerne er og kender dem. Og så er det også nemt lige at lægge en seddel eller gå forbi, hvis jeg mangler en bestemt dims, eller hvis en af maskinerne kører lidt dårligt. Man ved, det fungerer, og det hele kører på en rutine” udtaler Kirsten.
For at et samarbejde kan glide glat, er det vigtigt, at kommunikationen er i orden, og at man kan stole på, at arbejdet bliver gjort ordentligt. Kirsten fortæller da også, at hvis hun skulle beskrive FAGTEK med tre ord, ville det netop være: grundige, hjælpsomme og nemme at kommunikere med.
Beder Skole benytter sig desuden af muligheden for at lade FAGTEK slibe deres nedslidte rundsavsklinger, hvilket Kirsten ikke lægger skjul på, er endnu en hjælp, der gør, at der er én mindre ting af bekymre sig om. Det er nemt at lade FAGTEK tage sig af også dette, for, som hun selv siger: ”Så er det ligesom klaret”.
Kirsten vil gerne anbefale FAGTEK til andre, og hun nævner, at også skolens tekniske serviceleder benytter sig af FAGTEKs hjælp: ”Det vi så har valgt at gøre herude, er, at FAGTEK også går igennem alle hans maskiner, når teknikeren nu alligevel er her. Så bliver de også sikkerhedsgodkendt. At den tekniske serviceleder har valgt det, er jo lidt af en anbefaling i sig selv.”
Sådan lyder det fra René Høg, som er håndværk og design lærer på Mosedeskolen i Greve. ”FAGTEK var på skolen da jeg startede. Jeres tekniker, ham har jeg så kendt i knap 15 år, og jeg er meget tilfreds med ham."
Minimum én gang om året lægger FAGTEK vejen forbi Mosedeskolen for at yde det årlige serviceeftersyn af sløjd- og fysiklokalet. "Han kommer altid til det aftalte tidspunkt, og så er han selvhjulpen. Herudover forstår vi hinanden rigtig godt, og hvis jeg ringer ud over servicebesøget og siger, at jeg har dét og dét problem, som jeg ikke kan løse, så kommer han, og så finder vi hurtigt ud af det. Han er altid til at fange" lyder det fra René.
Noget som René lægger meget fokus på er fagligt kompetente folk, fleksibilitet, pålidelighed og ærlighed. ”FAGTEK er pålidelig og ærlig, og så er de dygtige og fagligt kompetente. Når teknikeren forlader lokalet, så ved jeg alt er i orden, og jeg skal ikke spekulere på love og regler, for jeg ved det er overholdt. Jeg kunne ikke anbefale andre!”.
René har allerede anbefalet FAGTEK til andre i sit netværk, både via sit faglige arbejde og det kommunale. ”Jeg går bare op i sikkerhed, og der taler jeg bestemt en varm sag for FAGTEK!” lyder det fra René, som netop har fået gennemgået sit håndværk og design lokale, så han med ro ved, at alle de pågældende regler og love i lokalet er overholdt.
Samarbejdet mellem FAGTEK og International School of Billund startede på baggrund af en tidligere erfaring med FAGTEK - et samarbejde med eftersyn af faglokaler. Da Bent Melgaard med ansættelsen som Caretaker på International School of Billund, stod overfor en totalrenovering, kontaktede han FAGTEK igen.
"Jeg tog fat på FAGTEK og sagde, at vi havde nogle lokaler, som vi skulle have gjort noget ved... Jeg tænkte, at det er helt klart en opgave for FAGTEK, og dem ville jeg være helt tryg ved." Sådan siger Bent om samarbejdet med FAGTEK. Renoveringen på skolens godt 8.000 km2 krævede struktur og planlægning, og så var der behov for en samarbejdspartner, som man kunne stole på ”… som serviceleder har jeg behov for at vide, at når jeg trykker på knappen, så ved jeg at tingene bliver lavet, og jeg skal ikke ud i nogen større diskussion eller forklaring om, hvad det er, jeg har brug for. FAGTEK, I kender behovet før jeg gør det. Så det gør det meget nemmere for mig” udtaler Bent. Der var et tæt samarbejde og sparring undervejs, og forløbet kunne ikke have været bedre.
Som så mange andre skoler får International School of Billund udført service af deres faglokaler én gang årligt. Samarbejdet mellem Bent og FAGTEK har stået ved i mange år, og det skyldes ifølge Bent, at: ”sikkerheden og maskinerne er i orden. Det er ikke et spørgsmål om at fralægge sig ansvaret, men mere et spørgsmål om sikkerheden af, at der bliver gjort det, som skal gøres. Der er noget ekspertviden der, som jeg ikke har, men som jeg ved andre har”.
Det er leveringssikkerheden, stabiliteten og den service, som vi har fået der gør, at vi forsat har servicen placeret hos FAGTEK, fortæller Bent, og han har, og vil, varmt anbefale FAGTEK som servicepartner til at løse cases som ovenstående, samt til at varetage det årlige serviceeftersyn af sløjd- og fysiklokaler.
Et AT-påbud på en af skolerne i Gladsaxe kommune gjorde, at man tilbage i 2016 var nødsaget til at lukke sløjdlokalet helt ned, idet spånsuget ikke var godkendt af Arbejdstilsynet. FAGTEK var i forvejen tilknyttet service på skolen, hvorfor Gladsaxe kommune prompte valgte at tage fat på FAGTEK.
”I lavede service derude, og montøren, han havde stort set allerede fundet ud af, hvad der var galt, og vidste lige hvad der skulle til. I kom også med en pris rimelig hurtigt. Da jeg kendte jer, og vidste at I havde styr på det, så havde jeg ikke noget problem med at bruge jer overhovedet. I var også de første, jeg tænkte på, når det var noget med spånsug og et anlæg” udtaler Christian Johansson, som er teknisk drift- og vedligeholdsansvarlig for en del af Gladsaxe kommunes ejendomme.
75 % af anlægget skulle skrottes, for at der kunne bygges nyt, så det var en større opgave, og det var ikke noget, som kunne ordnes med småjusteringer. Det var langt fra nok. FAGTEK bød ind med ideer og løsningsmuligheder, allerede inden det overhovedet blev igangsat. I samarbejde med arbejdstilsynets rådgiver,FAGTEKs ideer og løsningsmuligheder, skolen og kommunen blev der iværksat en plan. ”Vi fik fundet ud af, hvad der skulle til, og hvad vi kunne genbruge af de ting vi havde, og de ting vi ikke havde mere. Så fik rådgiveren lavet et udbudsmateriale, som FAGTEK så kunne give en pris på.”
Det skulle gå så stærkt som muligt. Der var et AT-påbud, en tidsfrist og et sløjdlokale som ikke kørte på skolen, så det var bare med hu-hej at få det i gang. Da prisen virkede rimelig, og rådgiveren sagde god for prisniveauet, blev processen igangsat med det samme. ”Det hele gik egentlig rimelig hurtigt og fristerne blev overholdt. Der var én tidsforlængelse på AT-kravet, fordi det var simpelthen umuligt at nå, men ellers kørte alt på skinner. Det kører bare nu… ikke noget med driftstop osv. Det kører bare som det skal!”- udtaler Christian Johansson.
Fagtek er fasttilknyttet servicetekniker til det årlige eftersyn af faglokalerne på kommunens skoler. ”… hvis I har været og lavet service, så er der kun det, som I skriver som kommentar, og så er der ikke nogen fejl eller noget I har overset” udtaler Christian, og samtidig pointerer han, at skulle en lignende sag opstå på en af kommunens skoler, så ville de være trygge ved at tage fat på Fagtek igen.