Vi har nok alle hørt, at det er vigtigt at have god ventilation i faglokaler som fysik. Men hvad er det nu lige, der gør, at det er så vigtigt? Her kan du læse om de konsekvenser, mangel på ventilation i fysik har.
For det første er det vigtigt at vide, at børn lettere bliver påvirket af dårlig luftkvalitet, end voksne gør. I Undervisningsmiljøets vejledning om ventilation står, at især børn med astma eller allergi eller børn med indlæringsvanskeligheder kan være særligt påvirkelige af det dårlige indeklima. Hvis ikke luftkvaliteten er i orden i lokalet, kan eleverne få ondt i hovedet, irritation i øjne eller næse eller forværret astma eller allergi.
Der vil altid være en høj koncentration af CO2 i lokaler, hvor der er mange mennesker samlet. Vi kender det nok alle fra overfyldte mødelokaler eller lignende, hvor luften hurtigt bliver rigtig tung. Det er ikke farligt med den forhøjede koncentration af CO2, men derimod er det skadeligt for børnenes indlæring, for som Undervisningsmiljøets vejledning om ventilation påpeger, har undersøgelser vist, at den høje CO2-koncentration påvirker vores evne til at træffe rationelle beslutninger. Vi bliver let sløve og ukoncentrerede, og i klasselokalet betyder det, at børnene dermed har en dårligere indlæringsevne. Ved at have ordentligt ventilation i fysik, bliver mængden af CO2 nedsat, og arbejdsmiljøet i lokalet bliver betragteligt forbedret.
Når eleverne undervises i fysik og kemi, udvikles der mange forskellige gasser og dampe, og nogle af disse er meget skadelige at få i lungerne. Dette er nok det vigtigste argument for at have tilstrækkelig ventilation i fysik og kemi. Hvis der ikke er en procesventilation over alle steder, hvor der udvikles gasser og lignende, går disse gasser direkte i børnenes og lærerens lunger, hvilket kan give alvorlige konsekvenser for helbredet både på kort og længere sigt.
Da det kan have alvorlige konsekvenser for elevernes sundhed, hvis der ikke er tilstrækkelig ventilation i fysik, er lovgivningen også klar på dette område.
Ifølge Arbejdstilsynets At-vejledning A.1.1, del 1 og At-vejledning C.1.3-2, del 4.2.2 skal der være procesudsugning på faste arbejdssteder (deriblandt faglokaler på skoler), når der under arbejdsprocessen udvikles luftarter, støv eller lignende, der er sundhedsskadelige eller eksplosive. En procesventilation er en ventilation, der er tæt på den forurenende kilde, og som dermed fjerner gasser, dampe osv., før de når op til elevernes mund og næse og dermed ned i deres lunger. Også selvom det kun er en gang imellem, I arbejder med forurenende gasser, dampe, støv osv. i fysik, er procesventilation et krav.
’Når klokken ringer’, der er udgivet af Branche Arbejdsmiljø Rådet, slår også fast, at det er et krav med procesudsugning i fysik til at fjerne røg, dampe, sundhedsskadelige eller eksplosive luftarter, aerosoler, støv eller ildelugt fra forsøg.
Læs mere om reglerne i fysik og reglerne i sløjd.
Det er ikke kun i fysik, det er vigtigt at have ordentlig ventilation. Dårligt indeklima kan være et problem i alle klasselokalerne. Derudover er de andre faglokaler som sløjd, håndværk og design, natur og teknik, biologi, metalsløjd osv. særligt udsatte i forhold til luftforurening. Også her dannes der nemlig gasser, dampe, støv, røg og lignende, der ikke er sunde. I disse faglokaler skal der ligesom i fysik være procesventilation, der sikrer, at den forurenede luft fjernes, før den når ned i lungerne.
Hvis jeres ventilation i fysik eller i andre af jeres faglokaler er mangelfuld, kan I bestille ny procesventilation her.
Med et årligt serviceeftersyn udføres følgende som standard:
- Kontrol og afprøvning af SAV-ventil.
- Alle samlinger kontrolleres med gasdetektor og lækagespray.
- Udskiftning af slanger for tilslutning.
- Tæthedsprøvning af installation.
- Haner kontrolleres for fremmedlegemer.
- Sugeeffekt udmåles på sugearm og i kemiskabe.
- Tryk kontrolleres.